maandag 22 juni 2009

Sjoukje....!

Per toeval ben ik op hyves op het blog van Sjoukje gekomen. Sjoukje had ALS, een mensonterende dodelijke zenuwziekte, waarbij één voor één al de spieren uitvallen. Elke achteruitgang is definitief. Toen ik begon met het lezen van haar dagelijkse blog een aantal maanden geleden was ze al vanaf haar hals verlamd. Ja, waarom lees je dan een blog van iemand die zo ernstig ziek is, zou je zeggen. Sjoukje heeft 3 jonge kinderen waarvan de jongste maandag 1 jaar geworden is. Uit haar blogs sprak zoveel kracht en ook nog levensvreugde dat dat ook weer uitstraalde naar mij. Ze vertelde over de kleine dingen die je leven zo de moeite waard maken, maar ook wat ALS allemaal met je doet. Ik merkte dat de laatste week haar blogs somberder werden. En haar laatste blog op 18 juni, ja daar werd je niet vrolijk van. ALS is werkelijk een K..ziekte! En toen was daar ineens een blog van haar man dat Sjoukje in de nacht van 18 op 19 juni was overleden. Toch nog onverwacht snel. Omdat je al maanden haar blogs leest en een kijkje hebt gekregen in haar leven heb je het gevoel dat ze een beetje je vriendin is geworden, terwijl je haar niet kent en zij mij ook niet kende. Ik heb gehuild! Tranen met tuiten. Om Sjoukje en haar gezin, maar ook....vanwege Marco, mijn broer. Alles kwam in 1 klap weer ontzettend sterk naar boven. Het was er natuurlijk al en zeker nu in juni, waarvan met name de eerste helft, toch al zo'n rotmaand is. Komt daar nog de ontzettend valse start op mijn "nieuwe" werk bij. Dus de tranen zitten echt hoog de laatste tijd. Maar gelukkig heb ik iets leuks om naar uit te kijken. Mijn weekendje weg met Albert naar Valkenburg als onze 3 jongens dat weekend op voetbalkamp gaan. Hoeven we lekker geen oppas te regelen. Maar het allerbelangrijkste blijft mijn gezin en Marco en Sjoukje hebben mij wederom geleerd om te genieten van het leven, van de "kleine" dagelijkse dingen (zoals bijvoorbeeld lachen om een leuke uitspraak van één van onze jongens of gezellig met z'n allen aan tafel zitten eten).
VIER HET LEVEN!!!

Groetekes, Nicole

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Nicole,

Mooi gezegd. Sterkte.

Groetjes,
Monique

Nicole zei

Dank je!
Sjoukje zei : celebrate love and life !
Dus ja, vier het leven (en de liefde).

Nicole