zaterdag 13 december 2008

Het Scrooge festival in Arcen !

Jaren geleden hoorde ik van een bekende van het Dickens festival in Deventer. Een gratis evenement waarbij honderden Deventenaren zich in "Dickens" kledij hullen en taferelen uit die tijd naspelen. Daar wilde ik zo graag eens naar toe. Maar het is er nooit van gekomen. Vaak vierden we net in dat weekend Milan zijn verjaardag of er was wel wat anders. Maar de laatste jaren is er ook zoveel aandacht besteedt aan dit festival dat het mij veels te druk leek. En als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel schuifelen met honderden mensen langs kraampjes of tafereeltjes. Dus toen ik in de krant las dat Arcen voor het eerst iets soortgelijks georganiseerd had wist ik dat ik daar graag naartoe zou willen. En dan het liefst op de zaterdag. En het is gelukt. Samen met Albert, Milan en Igor ben ik daar geweest. Het was niet gratis het kostten maar een paar euro, maar dat had ik er wel voor over. Ik vond het geweldig. De spelers zaten goed in hun rol. Arcen leent zich echt voor zo'n evenement. Het is een mooi historisch dorp waar de taferelen goed tot z'n recht kwamen. En....het was niet druk. Heerlijk. Alleen het was koud, brrr...heel erg koud. En omdat Milan gisteren (na zijn kinderfeestje) laat naar bed was gegaan, en dus te weinig geslapen had, stond hij echt te blauwbekken.
Albert heeft lekkere ouderwetse witte bonensoep gegeten en ik een glaasje gluhwein. Overal stonden vuurkorven en de straten waren aangekleed met kerstbomen. Die fietsen vond ik ook geweldig.
De ganzenhoeder met zijn ganzen kwamen we ook iedere keer weer tegen. Albert en ik zijn nog samen met de "dorpsgek" op de foto geweest. Oh, die bleef ook geweldig in z'n rol. Die zei geen woord en bleef je helemaal nakijken als je wegliep en als je dan omkeek dan keek hij nog steeds met z'n onnozele blik.
Igor eet een wafel bij de visrokerij.
Op de Lingsforterweg stonden Belgen met een aantal roofvogels. Om de zoveel tijd gaven ze 'n show, maar die hebben wij gemist. Wel hebben we uitgebreid de vogels bewonderd. Vooral de jongens vonden de uil (de grootste uil van de wereld) erg leuk. Met z'n prachtige oranje ogen keek hij je strak aan. En zoals hij z'n kop bewoog, net een robot. Igor noemde 'm dan ook de robotuil (of zoals Igor zegt "ul", want hij de "ui" in woorden als uil (ul), kuil (kul)en ruil (rul) niet goed uitspreken) . Als ik me niet vergis was rechtsboven de buizerd en linksonder de arend. Prachtig!!!
Tenslotte hebben wij in de kasteeltuinen het huis van "Scrooge" bekeken. Net toen we aankwamen begon er een mini-musical over Scrooge. Dat was mazzel hoefden we niet te wachten. We vielen er zo in.
Nou ik kreeg van deze middag wel echt een kerstmisgevoel. Ik heb er erg van genoten en ik denk dat dit zeker een succes gaat worden en hopelijk ook een blijvertje.
Groetekes, Nicole

Geen opmerkingen: