dinsdag 28 oktober 2008

Ik heb net een afspraakje met mijn zwager......

...... achter de rug. Bert heeft mij een sessie EFT (Emotional Freedom Techniques) gegeven. Op deze manier wil hij mij van mijn hondenfobie afhelpen. Ik kon mij van dat EFT dus helemaal niets voorstellen.
EFT is een interventietechniek gericht op het ontladen van een gevoel bestaande uit het afstemmen op een gevoel, het oproepen van een positief gevoel, gevolgd door het kloppen op het lichaam op specifieke locaties (let niet zo nauw) terwijl men afgestemd blijft op het negatieve gevoel.
(afkomstig van de site: http://realisatietrainingen.nl/pb/)
Het klinkt wazig en dat vond ik ook wel, maar toch had ik wel het idee dat het werkte. En dat is toch het belangrijkste. De training begon met het (angst)gevoel dat ik moest oproepen op het moment dat ik een loslopende hond (bijvoorbeeld in het bos) zie. Dit gevoel moest ik een punt geven. Nu is het de bedoeling dat je met het kloppen op bepaalde punten op je lichaam en een "persoonlijke spreuk" (in mijn geval zoiets als: ik ben bang dat die hond op mij afkomt) dat punt omlaag brengt. Bij EFT maken ze gebruik van vaste punten, zoals onder meer rondom je ogen, sleutelbeen en oksels. Ik heb een sessie van een uur gehad en mijn punt is verlaagd van een 8 naar een 5. Het streven bij EFT is om tot de 0 (=nul) te komen. Dus ik heb huiswerk meegekregen en er komt nog een sessie. Het was ook wel lachen. Bert deed het voor, het kloppen en de "spreuk", en ik deed hem na. Zit je met z'n 2-en schuin tegenover elkaar te kloppen en te zeggen "oh, ik ben zo bang dat die hond op mijn afkomt". Ik probeerde me goed in te leven en was er serieus mee bezig, maar af en toe schoot ik toch in de lach. Ben benieuwd hoe dit afloopt en of ik tot de 0 zal komen.
Groetekes, Nicole

Geen opmerkingen: