donderdag 16 oktober 2008

Kerkdienst !

Vandaag is Joeri samen met zij beste vriend S. naar de begrafenismis van de opa van zijn vriendin R. geweest.Om 10 uur moesten ze al in Maasbree zijn dus dat was voor Joeri vroeg opstaan zo in de vakantie. Niet uitslapen, wat een zeer grote hobby van hem is.
Toen hij thuis kwam en ik vroeg hoe het geweest was straalde hij van oor tot oor. Niet vanwege de droeve omstandigheden natuurlijk, maar de kerkdienst vond hij een belevenis. Oké, wij zijn niet gelovig. Van huis uit ben ik protestant, maar ook thuis deden we er niet veel aan. Mijn vader, broer, zus en ik zijn ook niet gedoopt. Onze kinderen zijn ook niet gedoopt. En in de kerk komen wij ook niet. Maar ik ben wel voor de kerk getrouwd! Is dat hypocriet? Ik weet het niet. Ik zong in die tijd in een koor/zanggroep (met gitaar en drums) en wij traden regelmatig in kerken op. Gewoon om de mis een beetje op te luisteren. Toen ik trouwde had ik toch het idee dat de kerk de dag afmaakte. We zijn gewoon in de protestantse kerk (Joriskerk) getrouwd in een oecumenische dienst, want Albert is katholiek en de dominee vond het prima. Mijn koor heeft de dienst opgeluisterd en ik vond het toch heel mooi.
Maar goed, Joeri raakte niet uitgepraat over de mis. Nou heeft een katholieke mis er veel meer trala omheen dan een protestantse dienst die veel soberder is.
-"Waar zijn toch die rode matjes voor die hier liggen", vroegen de jongens zich af.
-"O, daar moet je op knielen, ik dacht dat je op moest gaan zitten", zei Joeri.
-"Kon je daar nog wat eten gaan halen".
-"Eten?, oh de hostie bedoel je!"
-"Ja, die ja".
-"En die man was op een gegeven moment met rook en water met een soort Wc-borstel aan het strooien"
-"Met die man, bedoel je de pastoor, denk ik".
-"Ja, de pastoor".
-"De pastoor gaf de opa van R. de zegen denk ik".
-"En als de pastoor wat zei dan zeiden de mensen in de kerk weer wat terug. S. en ik keken elkaar aan, wij wisten niet wat we moesten zeggen. Het waren voornamelijk de oudere mensen die wisten waar het over ging".
- "We keken ook goed om ons heen, hoe we onze handen moesten houden".
-"Ja, mam, ik kom toch nooit in de kerk, hoe moet ik dat weten".
De mis was natuurlijk wel droevig.
R. heeft gitaar gespeeld en daarbij gezongen. En Joeri was heel trots op zijn meissie dat ze dat deed en durfde.

Groetekes, Nicole

Geen opmerkingen: